تبلیغات
اصله - حلول ماه مبارک رمضان ماه امت محمدی (ص) ماه میهمانی خدا مبارک باد
 
اصله
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : مجید بیگلری
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
فضیلت ماه مبارك رمضان

 

پیامبر اكرم(ص) مى‏فرماید: «ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است،هر كس همه این ماه را روزه بگیرد بر خدا واجب است كه همه گناهانش را ببخشد، بقیه عمرش را تضمین كند و او را از تشنگى و عطش دردناك روز قیامت امان دهد.»


«رمضان» در لغت از «رمضاء» به معناى شدت حرارت گرفته شده و به معناى سوزانیدن مى‏باشد.(1) چون در این ماه گناهان انسان بخشیده مى‏شود، به این ماه مبارك رمضان گفته‏اند.

                    

پیامبر اكرم(ص) مى‏فرماید: «انما سمى الرمضان لانه یرمض الذنوب؛(2) ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا گناهان را مى‏سوزاند.»

رمضان نام یكى از ماه‏هاى قمرى و تنها ماه قمرى است كه نامش در قرآن آمده است و یكى از چهار ماهى است كه خداوند متعال جنگ را در آن حرام كرده است.(مگر جنبه دفاع داشته باشد.)

در این ماه كتاب‏هاى آسمانى قرآن‏كریم، انجیل، تورات، صحف و زبور نازل شده است.
(3)

این ماه در روایات اسلامى ماه خدا و میهمانى امت پیامبر اكرم(ص) خوانده شده و خداوند متعال از بندگان خود در این ماه در نهایت كرامت و مهربانى پذیرایى مى‏كند؛ پیامبر اكرم(ص) مى‏فرماید: «ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است،
(4) هر كس همه این ماه را روزه بگیرد بر خدا واجب است كه همه گناهانش را ببخشد، بقیه عمرش را تضمین كند و او را از تشنگى و عطش دردناك روز قیامت امان دهد.»(5)

این ماه، در میان مسلمانان از احترام، اهمیت و جایگاه ویژه‏اى برخوردار و ماه سلوك روحى آنان است و مؤمنان با مقدمه‏سازى و فراهم كردن زمینه‏هاى معنوى در ماه‏هاى رجب و شعبان هر سال خود را براى ورود به این ماه شریف و پربركت آماده مى‏كنند، و با حلول این ماه با شور و اشتیاق و دادن اطعام و افطارى به نیازمندان، شب‏زنده‏دارى و عبادت، تلاوت قرآن، دعا، استغفار، دادن صدقه، روزه‏دارى و... روح و جان خود را از سرچشمه فیض الهى سیراب مى‏كنند. 

                                                          فضائل ماه رمضان

1. برترین ماه سال
ماه مبارك رمضان به جهت نزول قرآن كریم در آن و ویژگى‏هاى منحصرى كه دارد در میان ماه‏هاى سال‏قمرى برترین است؛ قرآن كریم مى‏فرماید: «ماه رمضان ماهى است كه قرآن براى هدایت انسان‏ها در آن نازل شده است.»
(6)

پیامبر گرامى(ص) درباره ماه رمضان مى‏فرماید: «اى مردم! ماه خدا با بركت و رحمت و مغفرت به شما روى آورد، ماهى كه نزد خدا از همه ماه‏ها برتر و روزهایش بر همه روزها و شب‏هایش بر همه شب‏ها و ساعاتش بر همه ساعات برتر است، ماهى است كه شما در آن به میهمانى خدا دعوت شده و مورد لطف او قرار گرفته‏اید، نفس‏هاى شما در آن تسبیح و خوابتان در آن عبادت، عملتان در آن مقبول و دعایتان در آن مستجاب است.... بهترین ساعاتى است كه خداوند به بندگانش نظر رحمت مى‏كند... .»
(7)

2. نزول كتب آسمانى در این ماه
تمام كتب بزرگ آسمانى مانند: قرآن كریم، تورات، انجیل، زبور، صحف در این ماه نازل شده است. حضرت امام صادق(ع) مى‏فرماید: «كل قرآن كریم در ماه رمضان به بیت المعمور نازل شد، سپس در مدت بیست سال بر پیامبر اكرم(ص) و صحف ابراهیم در شب اول ماه رمضان و تورات در روز ششم ماه رمضان، انجیل در روز سیزدهم ماه رمضان و زبور در روز هیجدهم ماه رمضان نازل شد.»
(8)

3. توفیق روزه
در ماه رمضان خداوند متعال توفیق روزه‏دارى را به بندگانش داده است؛ «پس هر كه ماه [رمضان] را درك كرد، باید روزه بگیرد.»
(9)

انسان افزون بر جنبه مادى و جسمى، داراى بُعد معنوى و روحى هم هست و هر كدام در رسیدن به كمال مطلوب خود، برنامه‏هاى ویژه را نیاز دارند، یكى از برنامه‏ها براى تقویت و رشد بُعد معنوى، تقوا و پرهیزگارى است؛ یعنى اگر انسان بخواهد خودش را از جنبه معنوى رشد و پرورش دهد و به طهارت و كمال مطلوب برسد، باید هواى نفس خود را مهار كند و موانع رشد را یكى پس از دیگرى بر دارد و خود را سرگرم لذت‏ها و شهوات جسمى نكند. یكى از اعمالى كه در این راستا مؤثر و مفید است روزه‏دارى است، قرآن كریم مى‏فرماید: «... اى افرادى كه ایمان آورده‏اید! روزه بر شما نوشته شد، همان گونه كه بر پیشینیان از شما نوشته شده، تا پرهیزگار شوید.»
(10)

برخى از فواید و فضائل روزه:
الف. تقویت تقوا، پرهیزگارى و اخلاص؛(11)
امام صادق(ع) مى‏فرماید: خداوند متعال فرموده: «روزه از من است و پاداش آن را من مى‏دهم.»
(12)

حضرت فاطمه(س) مى‏فرماید: «خداوند روزه را براى استوارى اخلاص، واجب فرمود.»
(13)

ب. مانع عذاب‏هاى دنیوى و اخروى:
امام على(ع) مى‏فرماید: «روزه روده را باریك مى‏كند گوشت را مى‏ریزد و از گرماى سوزان دوزخ دور مى‏گرداند.»
(14)

پیامبر اكرم(ص) مى‏فرماید: «روزه سپرى در برابر آتش است.»
(15)

ج. آرامش روان و جسم:
روزه‏دارى روح و روان و قلب و دل و نیز جسم را آرامش داده و باعث سلامتى روح و تندرستى جسم مى‏شود.

پیامبر اكرم(ص) مى‏فرماید: «روزه بگیرید تا سالم بمانید.»

باز مى‏فرماید: «معده خانه تمام دردها و امساك (روزه)بالاترین داروهاست.»(16)

حضرت امام باقر(ع) مى‏فرماید: «روزه و حج آرام‏بخش دلهاست.»(17)

حضرت على(ع) مى‏فرماید: «خداوند بندگان مؤمن خود را به وسیله نمازها و زكات و حدیث در روزه‏دارى روزه‏هاى واجب (رمضان) براى آرام كردن اعضا و جوارح آنان، خشوع دیدگانش و فروتنى جان‏هایشان و خضوع دلهایشان حفظ مى‏كنند.»(18)

امروزه در علم پزشكى و از نظر بهداشت و تندرستى نیز در جاى خود ثابت شده كه روزه‏دارى تأثیرهاى فراوانى بر آرامش روح و روان و سلامتى جسم و بدن دارد، دفع چربى‏هاى مزاحم، تنظیم فشار، قند خون، و... نمونه آن است.
(19)

د. مانع نفوذ شیطان:
امام على(ع) به پیامبر اكرم(ص) عرض كرد: یا رسول الله! چه چیزى شیطان را از ما دور مى‏كند؟ پیامبرگرامى(ص) فرمود: روزه چهره او را سیاه مى‏كند و صدقه پشت او را مى‏شكند.»
(20)

بنابراین، روزه مانع نفوذ شیطان‏هاى جنى و انسى شده و وسوسه‏هاى آنان را خنثى مى‏كند.

ه . مساوات بین غنى و فقیر:
انسان روزه‏دار در هنگام گرسنگى و تشنگى، فقرا و بینوایان را یاد مى‏كند و در نتیجه به كمك آن‏ها مى‏شتابد. حضرت امام حسن عسگرى(ع) درباره علت وجوب روزه مى‏فرماید: «تا توانگر درد گرسنگى را بچشد و در نتیجه به نیازمند كمك كند.»
(21)

و. احیاء فضائل اخلاقى
حضرت امام رضا(ع) درباره علت وجوب روزه مى‏فرماید: «تا مردم رنج گرسنگى و تشنگى را بچشند و به نیازمندى خود در آخرت پى‏ببرند و روزه‏دار بر اثر گرسنگى و تشنگى خاشع، متواضع و فروتن، مأجور، طالب رضا و ثواب خدا و عارف و صابر باشد و بدین سبب مستحق ثواب شود،... روزه موجب خوددارى از شهوات است، نیز تا روزه در دنیا نصیحت‏گر آنان باشد و ایشان را در راه انجام تكالیفشان رام و ورزیده كند و راهنماى آنان در رسیدن به اجر باشد و به اندازه سختى، تشنگى و گرسنگى كه نیازمندان و مستمندان در دنیا مى‏چشند پى ببرند و در نتیجه، حقوقى كه خداوند در دارایى‏هایشان واجب فرموده است، به ایشان بپردازند... .»
(22)

4. وجود شب قدر در این ماه
شب قدر از شب‏هایى كه برتر از هزار ماه است و فرشتگان در این شب به اذن خدا فرود مى‏آیند و جمیع مقدرات بندگان را در طول سال تعیین مى‏كنند
(23) و وجود این شب در این ماه مبارك نعمت و موهبتى الهى بر امت پیامبر گرامى اسلام(ص) است و مقدرات یك سال انسان‏ها (حیات، مرگ، رزق و...) براساس لیاقت‏ها و زمینه‏هایى كه خود آنها به وجود آورده‏اند تعیین مى‏شود و انسان در چنین شبى با تفكر و تدبر مى‏تواند به خود آید و اعمال یك سال خود را ارزیابى كند و با فراهم آوردن زمینه مناسب بهترین سرنوشت را براى خود رقم زند.(24)

حضرت امام صادق(ع) مى‏فرماید: «تقدیر مقدرات در شب نوزدهم و تحكیم آن در شب بیست و یكم و امضاء آن در شب بیست و سوم است.»
(25)

5. بهار قرآن
نظر به این‏كه قرآن كریم در ماه مبارك رمضان نازل شده و تلاوت آیات آن در این ماه فضیلت بسیارى دارد، در روایات اسلامى، از ماه رمضان به عنوان بهار قرآن یاد شده است؛ چنان‏كه حضرت امام باقر(ع) مى‏فرماید: «هر چیزى بهارى دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.»
(26)

یك نكته!
بدیهى است فضائل و ثواب‏هایى كه براى ماه مبارك رمضان و روزه‏دارى ذكر شده و به برخى از آن‏ها اشاره شد، از آنِ كسانى است كه حقیقت آن را درك كنند و به محتواى آن عمل و در گفتار و كردار به كار گیرند و به آن‏ها جامه عمل بپوشانند. چنان در روایات اسلامى براى روزه‏دارى آدابى ذكر شده و كسانى كه صرفاً تلاوت قرآن مى‏كنند، ولى به آیات و احكام آن عمل نمى‏كنند و یا آن كه از روزه‏دارى تنها رنج گرسنگى و تشنگى را مى‏كشند و بوسیله گناه، تأثیر روزه را از بین مى‏برند و ماه مبارك رمضان و فضاى معنوى آن تأثیرى بر اشخاصى بر جاى نمى‏گذارد، مورد نكوهش قرار گرفته‏اند.

چنان‏كه پیامبر اكرم(ص) به زنى كه با زبان روزه كنیز خود را دشنام مى‏داد فرمود: چگونه روزه‏دارى و حال آن‏كه كنیزت را دشنام مى‏دهى؟! روزه فقط خوددارى از خوردن و آشامیدن نیست، بلكه خداوند آن را علاوه بر این دو، مانع كارها و سخنان زشت كه روزه را بى‏اثر مى‏كنند قرار داده است، چه اندكند روزه‏داران و چه بسیارند كسانى كه گرسنگى مى‏كشند.»(27)

حضرت امام سجاد(ع) در دعاى حلول ماه رمضان به درگاه خداوند عرض مى‏كند: به وسیله روزه این ماه یاریمان ده تا اندام‏هاى خود را از معاصى تو نگه داریم و آن‏ها را به كارهایى گیریم كه خشنودى تو را فراهم آورد، تا با گوش‏هایمان سخنان بیهوده نشنویم و با چشمانمان به لهو و لعب نشتابیم و تا دستمانمان را به سوى حرام نگشاییم و با پاهایمان به سوى آن‏چه منع شده ره نسپاریم و تا شكمهایمان جز آن‏چه را تو حلال كرده‏اى در خود جاى ندهد و زبان‏هایمان جز به آن‏چه تو خبر داده‏اى و بیان فرموده‏اى گویا نشود... .»(28)

بنابراین، در ماه مبارك باید تمام اعضا و جوارح را از حرام دور نگه داشت و با اخلاص، توكل و توسل از اهل‏بیت(ع) و عمل به دستورها و احكام قرآن كریم و دورى از گناهان، انجام توبه نصوح و واقعى، عبادت، شب‏زنده‏دارى، درك فضیلت شب قدر و... فضیلت ماه مبارك رمضان را درك كرد و از آن در راستاى رسیدن به كمال حركت كرد و باید در این ماه به گونه‏اى خودسازى كرد كه با اتمام ماه مبارك تأثیر و فواید آن در روح و جان افراد باقى باشد و اثر آن تا ماه رمضان سال بعد ماندگار باشد.




نوع مطلب :
برچسب ها :

       نظرات
سه شنبه 18 تیر 1392
مجید بیگلری