تبلیغات
اصله - سلطان واردات خودرو به ایران کیست؟
 
اصله
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : مجید بیگلری
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

هفته نامه آسمان نوشت:

اقتصاد ایران این روزها در دورانی به سر می‌برد كه به دلایل مختلف، كمتر كسی (داخلی یا خارجی) حاضر به سرمایه‌گذاری در آن می‌شود و شاید از همین روست كه بازار طلا و ارز «سكه» شده و دست تولید خالی مانده است. این روزها حتی مردم عادی نیز دیگر اعتمادی به اقتصاد كشور و گردانندگان آن ندارند و ترجیح می‌دهند ....



هر روز صبح نزد بانك‌ها و صرافی‌ها بایستند و بلرزند و با پولشان (كم یا زیاد) سكه و ارز خرید و فروش كنند. سرمایه‌دارها كه دیگر جای خود را دارند و وضعیت‌شان معلوم است. در چنین شرایطی كه ریسك سرمایه‌گذاری در ایران بالاست، نرخ ارز سركوب شده و تولید داخل، توسری خور، باید هم واردكننده‌ها به سلاطین بازار كشور تبدیل شوند و هر كدام در قلمرویی مختص به خود، فرمانروایی كنند.

میوه، برنج، سنگ قبر، دسته بیل،... و خودرو، فرقی نمی‌كند، آنچه اتفاق افتاده این است كه هر كدام از این كالاها «سلطان» خود را در بازار ایران دارند و در این بین، باید «خاندان گرامی» را سلطان واردات خودرو كشور خطاب كرد.هرچند در حال حاضر نسل سوم از «خانواده گرامی‌های تاجر»، واردات خاندان را برعهده گرفته و مدیریت می‌كنند، اما نگاهی به شجره‌نامه آنها نشان می‌دهد كه پدربزرگشان از همان ابتدا تاجری بنام در حوزه چای و برخی مواد غذایی بوده است.البته هنوز هم «گرامی‌ها» سنت پدربزرگ را حفظ كرده و چای و برخی دیگر از مواد غذایی را تحت برند «گلستان» تجارت می‌كنند. با این حال، این روزها «گرامی‌ها» را بیشتر با واردات خودرو می‌شناسند و هرجا صحبت از «هیوندایی موتورز» و «كیاموتورز كره» به میان می‌آید، نام این خاندان است كه می‌درخشد! روزگاری میتسوبیشی، دورانی كوماتسو و حالا نیز هیوندایی و كیا و البته جیلی! این كارنامه كاری «گرامی‌ها» در حوزه واردات خودروست كه شروع آن به حول و حوش سال 1990 میلادی برمی‌گردد.

«آسان موتور» و «اطلس خودرو» دو شركت بزرگی به شمار می‌روند كه تحت مدیریت خاندان «گرامی» به واردات خودرو مشغولند و اولی محصولات هیوندایی را وارد كشور می‌كند و دومی نیز خودروهای كیا را.«گرامی‌ها» البته به جز این دو، شركتی دیگر را نیز به نام «آسان خودرو» تشكیل داده‌اند، كه نماینده رسمی «جیلی موتورز» چین محسوب می‌شود و محصولات این خودروساز را به تازگی وارد ایران كرده است. اگر نگاهی به آمار واردات خودرو بیندازیم، متوجه می‌شویم هم اكنون بیش از 90 درصد خودروهای وارداتی به كشور را این سه شركت به خصوص «آسان موتور» و «اطلس خودرو» برعهده دارند و به همین دلیل باید «گرامی‌ها» را سلطان واردات خودرو به ایران نامید. این لقب البته به مدد ضعف و یا تحریم سایر واردكنندگان خودرو و طی یكی دو سال گذشته نصیب خاندان «گرامی» شده است، حال آنكه تا پیش از آنها، خانواده «حدادها» با آوردن تویوتا به ایران، بازیگر شماره یك بازار خودرو داخل به شمار می‌رفت.

هرچند سابقه فعالیت «گرامی‌ها» در حوزه خودرو كمتر از «حدادها» است، اما این روزها این هیوندایی و كیاست كه بیش از امثال تویوتا در خیابان كشور به چشم می‌آیند. «گرامی‌ها» البته به لحاظ «بزرگی» هنوز هم پایین‌تر از خاندان «فردوس» كه شركت ماموت را مدیریت می‌كنند، قرار دارند، اما به هر حال رقیبی گردن كلفت برای «ماموتی‌ها» به حساب می‌آیند. آنها در شرایطی توانسته‌اند به واردكننده شماره خودرو در كشورایران تبدیل شوند، شركت‌هایی مانند ایرتویا (واردكننده تویوتا)، ستاره ایران (واردكننده بنز) و پرشیاخودرو (واردكننده بی‌ام و)، مدت‌هاست به دلیل مساله حاصل از تحریم‌های بین‌المللی، فعالیتی در زمینه واردات ندارند و اگر هم دارند، بسیار محدود و كم اثر شده است. باید دید در شرایطی كه پیچ تحریم‌ها پی‌در‌پی در حال سفت شدن است، آیا «گرامی‌ها» می‌توانند همچنان سلطان واردات خودرو به كشور باقی بمانند، یا اینكه روزی پشت چراغ قرمز كره‌ای‌ها خواهد ایستاد؟ كسی چه می‌داند، شاید اینكه «گرامی‌ها» به سراغ جیلی چین رفته‌اند، ذخیره‌ای است برای روز مبادا...



نوع مطلب :
برچسب ها :

       نظرات
شنبه 3 دی 1390
مجید بیگلری